In dupa-amiaza zilei de 30 octombrie 2007, la sase kilometri de Gherla, in apropiere de Cluj-Napoca, un avion MIG 21 Lancer de la Baza 71 Aeriana Campia Turzii efectua un zbor de antrenament, când a fost lovit de niste obiecte neidentificate.

Asa cum relata pilotul MiG-ului, locotenent-comandorul Marin Mitrica, pilot militar din 1991, „Dintr-o data, din partea dreapta a avionului, am fost lovit de un obiect dur. Coliziunea a spart geamul din plastic care acopera carlinga. Aschiile mi-au perforat casca si mi-au provocat rani la fata. In primul moment, m-am aplecat cat am putut asupra mansei pentru ca era un curent foarte mare si era o temperatura de -30 de grade Celsius”. Cupola s-a spart, s-a dezintegrat, a disparut.

„Am vazut ca avionul raspundea la comenzi. Am coborat la o altitudine mai mica si am redus viteza” – povestea Marius Mitrica – „De la viteza de 850 de kilometri pe ora si inaltimea de 6.500 de metri trebuia sa cobor in straturile mai dense ale atmosferei pentru a evita hipoxia, efectele care se instaleaza odata cu lipsa de oxigen”. „Daca nu aveam masca de oxigen puteam sa devin inconstient la socul pe care l-am avut cand m-am trezit fara geam. Cel mai mare pericol a fost hipotermia”.

Unul dintre controlorii de trafic aerian de la Baza de la Campia Turzii in timpul incidentului a fost chiar sotia pilotului, Carmen Mitrica. „I-am dat indicatiile de care avea nevoie sa ajunga cu bine la sol”.


 

„Cand am aterizat, prima mea grija a fost sa ma uit prin carlinga sa caut resturi, dar nu am gasit decat aschii de plexiglas”, a mai spus Mitrica. In urma incidentului, acesta s-a ales cu un ochi vanat. Imediat dupa aterizare, o comisie de specialisti din aviatia militara a cercetat avionul, in speranta ca vor gasi resturi din obiectul care a lovit MiG-ul.

Fiecare avion de vanatoare are o camera video care inregistreaza zborul de antrenament. Dar analizarea imaginilor video nu a facut lumina in acest caz, spun oficialii Bazei de la Campia Turzii. Avionul zbura cu peste 800 de kilometri pe ora. Viteza foarte mare a facut ca imaginile surprinse la bordul avionului sa fie neclare.

Generalul de flotila aeriana Ion Avram a precizat ca pe imaginile video inregistrate se vad patru triunghiuri de marimea unei coli A4 fiecare, venind inspre avion, din partea dreapta. „Am dat imaginile la Serviciul Roman de Informatii sa le analizeze si sa ne spuna ei ce anume a lovit MiG‑ul”, a spus generalul Ion Avram. SRI are laboratoare si aparatura performante.

Initial s-a crezut ca a fost o pasare. Mitrica spunea: „As exclude – este parerea mea personala – in proportie de 99%, posibilitatea sa fi fost o pasare. Dar este o comisie care analizeaza interiorul cabinei, urmele de pe avion, si care are posibilitatea sa ne spuna ce a fost acolo. Generalul Avram a mai spus ca pasarile nu zboara in acest anotimp la asemenea altitudini, pentru ca e prea frig.

Oficialii Bazei 71 au verificat si daca „OZN”-ul putea fi un obiect provenit de la un alt avion care sa fi zburat in preajma. Varianta a fost exclusa, intrucat ultimul avion care zburase prin zona trecuse pe acolo cu mai mult de o ora inainte.

Deocamdata cea mai plauzibila ipoteza naturala ar fi un micrometeorit. Pilotul a afirmat „Nu cred sa fi fost meteorit pentru ca acesta are o energie cinetica foarte mare si, daca ar fi lovit avionul, nu cred ca mai povesteam azi cu dumneavoastra”. Totuşi, există si meteoriţi de foarte mici dimensiuni, iar ciocnirea putea fi şi una „norocoasa”.

Ceea ce nu exclude, desigur şi alte ipoteze. Ar fi interesant s-o stim pe cea a comisiei de investigare.

mig1

Joomla templates by a4joomla