Aeroportul international Gardermoen situat la 48 km. nord de Oslo, este principalul aeroport al capitalei Norvegiei, al doilea cel mai important aeroport din tarile nordice si al saselea din Europa. In 2010 pe aici au trecut 19 milioane de pasageri. In ziua de joi 24 martie 2011, intre orele 16.00 si 17.30 aeroportul a fost inchis datorita unui OZN care stationa la 2400 metri altitudine, exact in calea avioanelor care aterizau. A fost o perturbare majora care a buimacit oficialitatile.

Obiectul a fost vazut prima data de membrii echipajului unui avion SAS, Boeing 737, in zbor de la Frankfurt spre Oslo. Era o vreme ideala, cu o buna vizibilitate; avionul zbura de-a lungul malului vestic al fiordului Oslo. Erau deasupra orasului Sandvika, la mai putin de 60 de kilometri de punctul de aterizare, cand capitanul Johan Kylborn a vazut ceva neasteptat. Asa cum a declarat, „Sunt sigur ca era un soi de aparat de zbor. Avea aripi si cred ca era un planor, un deltaplan sau un avion ultrausor, dar mi-e greu sa spun mai mult”. Obiectul era verzui si reflecta lumina soarelui. Dar indiferent ce era, nu avea ce cauta aici, exact in calea lor, ceva mai jos, blocand aterizarea.

Capitanul a luat legatura cu controlul zborurilor, intreband ce ar putea fi. I s-a raspuns ca nu este niciun avion in zona. S-a incercat un contact radio cu presupusul pilot al obiectului, fara niciun rezultat. Singurul mod in care Boeing-ul a putut ateriza pe aeroportul din Oslo a fost schimbarea planului de zbor. Avionul s-a indreptat spre nord-vest de Oslo, intorcandu-se apoi spre sud si aterizand astfel.


Obiectul verzui a mai fost vazut circa 20 de secunde, in dreapta lor, stationand in acelasi loc, dupa care l-au pierdut din vedere.

Faptul ca intrusul stationa exact in drumul avioanelor care urmau sa aterizeze pe aeroportul din Oslo, toate aceste zboruri au fost fie rerutate fie anulate. Practic, aeroportul a ramas inchis timp de 90 de minute.

Purtatorul de cuvant Jo Kobro al aeroportului din Oslo a precizat ca obiectul a stationat in aer mai mult de o ora. „Dupa un timp se adunasera mai multe avioane venite la aterizare si a trebuit sa fie redirectionate spre Torp, Rygge [in zona Oslo, n.n.], Kjevik [in sudul Norvegiei], Fagernes, iar un avion a aterizat chiar la Stockholm”.

Knut Morten Johansen, purtator de cuvant al companiei Scandinavian Airlines (SAS), a declarat retelei publice de radio norvegiene (NRK), ca intreruperea a cauzat o paguba de milioane de dolari „deoarece a afectat atat de multe zboruri si atat de multi pasageri”. „Ca rezultat al incidentului, au fost afectate intre 60 si 90 de plecari si sosiri de avioane. Joi dupa amiaza este ceea ce noi numim varful, adica cea mai aglomerata perioada in cursul saptamanii”. S-a estimat ca 10-15 mii de pasageri au fost serios afectati. Efectele s-au extins si asupra sfarsitului de saptamana, cand, datorita intarzierilor, nu mai erau suficienti piloti odihniti.

Ce putea fi misteriosul obiect zburator? Deocamdata nimeni nu a reusit sa raspunda. Nici aeroportul Oslo, nici SAS, nici politia nu au identificat cine putea fi in micul aparat de zbor.

Autoritatea aeronautica civila Avinor a exclus dintru inceput ipoteza planoarelor, a deltaplanelor sau a avioanelor ultrausoare datorita duratei si altitudinii zborului, dar mai ales deoarece in acel moment viteza vantului era foarte mare.

Oficialii aeroportului au luat legatura cu cluburile locale de aviatie usoara si deltaplanism, dar membrii acestora erau tot atat de buimaciti ca si autoritatile.
Conform Federatiei Norvegiene de Sporturi Aeriene (NLF), Oyvind Ellefsen, membru al lotului national de deltaplanism si instructor in NLF voia sa zboare in perioada respectiva dar n-a putut din cauza vremii nefavorabile. Si umiditatea era foarte mare. Dupa parerea lui niciun deltaplan sau planor nu putea ajunge atunci la altitudinea de 2400 de metri. Dar au fost intrebati toti deltaplanistii si planoristii notabili din Norvegia. Nici unul nu zburase in perioada aceea.

Capitanul Kylborn a vazut in prealabil in aer si baloane meteorologice sau cu heliu, dar, asa cum a spus, acestea erau mult mai mici si nu aratau ca un aparat de zbor. OZN-ul sigur nu era un balon.

Politia a investigat cazul dar fara succes. Ei au recunoscut ca nu dispuneau de mai multe date decat cele reproduse mai sus. „E cam inexplicabil”, este ca si cum ai cauta acul in carul cu fan a declarat Morten Undlien de la postul de politie al aeroportului din Oslo. El regreta ca nu s-a trimis atunci elicopterul politiei pentru a vedea despre ce este vorba si eventual sa alunge intrusul.

Ne mai amintim ca, pe 7 iulie 2010, si aeroportul international din Hangzhou (China) a fost blocat timp de o ora, explicatia anuntata oficial fiind aparitia unui OZN. Din cauza acestuia au fost perturbate 18 zboruri si intarziati 2000 de pasageri; iar pe 11 septembrie, din aceleasi motive, a fost inchis, tot pentru o ora, aeroportului orasului Baotou din Mongolia Interioara.

Joomla templates by a4joomla